Flyers bedrukken

Voor het promoten van een bedrijf of event kunt u allerlei middelen gebruiken. Door gebruik te maken van flyers kan een brede doelgroep worden bereikt. Voor het bedrukken van een flyer is het belangrijk om dit goed uit te denken en volgens een bepaald stappenplan te werk te gaan. U wilt met het bedrukken van flyers tenslotte wel de juiste doelgroep op de goede manier bereiken. Ten eerste is het belangrijk om vast te stellen welke doelgroep je wilt bereiken en wat voor boodschap u precies naar buiten wilt brengen. Het ontwerp van de flyer is ook erg belangrijk, omdat een lezer hierdoor vaak wel of niet wordt overgehaald om tot het lezen van de folder over te gaan.

Flyers en folders

Er bestaat nogal wat twijfel over het feit of een flyer hetzelfde is als een folder. Flyers en folders lijken veel op elkaar maar zijn wel verschillend. Een flyer bestaat normaal gesproken uit slechts 1 blad en een folder bestaat uit meerdere pagina’s.

 Stappenplan

Gaat u folders laten drukken? Hou dan rekening met het volgende stappenplan:

  •  Informatie: Wat voor informatie moet er op de flyer komen? Hiervoor moet eerst het doel worden vastgesteld. Stel eerst vast wat er met de flyer moet worden bereikt. Zorg dat er geen lange lappen tekst of vaktaal op de flyers gedrukt wordt, maar probeer pakkende en beknopte teksten met mooie foto’s en afbeeldingen te gebruiken.
  • Onderwerp: Aan de hand van een onderwerp kan ook het ontwerp gemaakt worden. Doe ideeen op bij concurrenten die dezelfde onderwerpen aansnijden en gebruik dit puur en alleen ter inspiratie. Misschien kan de concurrentie er juist voor zorgen dat u duidelijk voor ogen heeft welke kant u niet op wilt.
  • Doelgroep: Wie wilt u bereiken met de flyer? Door met het ontwerp in te spelen op hobby’s, leeftijd, gezinssamenstellingen etc, kunt u een bepaalde doelgroep makkelijker bereiken. Ook is het van belang om te weten hoe de flyers zullen worden verspreid. Zal dit op straat gebeuren aan willekeurig voorbij passerende mensen, deur aan deur, of juist op doelgerichte locaties/ events.
  • Het ontwerp: De layout, de gebruikte kleuren de hoeveelheid tekst en afbeeldingen is belangrijk bij het aanspreken van de doelgroep.
  • Proefdruk laten maken: De meeste drukkers bieden mogelijkheden aan om een proefdruk te maken voordat een grote oplage zal worden gedrukt. Kijk of de flyer er ook daadwerkelijk zo uit ziet als u verwacht had. Vraag ook rond aan uw collega’s/ vrienden en kennissen of de folder geschikt is.
  • Drukken: Denk goed na over de oplage. Bij het drukken van flyers is de oplage heel bepalend voor de prijs. Wanneer we kijken op: http://www.drukzo.be/flyers-drukken zien we dat het drukken van 1000 A5 flyers net iets meer dan twee keer zo duur is (€30,) als het drukken van 50 A5 flyers (€14,95). Als de proefdruk dus geslaagd is, kunt u het beste een grote oplage laten drukken als u deze ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Hiermee kunt u erg veel besparen.